R.I.P Hickstead!

Ridsportvärlden är i chock.

Världsettan Eric Lamazes häst Hickstead – som vann OS-guld i Peking – avled i dag på banan.

Hästen kollapsade direkt efter målgång.

– Alla mår jättedåligt över det som har hänt, säger svenske ryttaren Rolf-Göran Bengtsson till Sportbladet.

Den fruktansvärda händelsen inträffade på världscuptävlingen i Verona.

Strax efter att världsettan Eric Lamaze, 43, och hans häst Hickstead hade tagit sig i mål föll hästen ihop.

En chockad Lamaze fördes bort från arenan och hästen transporterades bort i en djurambulans.

Det spekuleras i att dödsorsaken är en hjärtattack, men det är inte klarlagt.

”Eric Lamazes fantastiska häst, Hickstedt bara föll ihop mitt på banan. Så fruktansvärt”, skriver svenska ryttaren Lisen Bratt Fredricson på sin Twitter.

”Inget svårt beslut”

Lamaze och Hickstead var nummer 22 av 39 tävlande. Svenske ryttaren Rolf-Göran Bengtsson hade inte hunnit gå in i tävlingen, som avbröts.

– Först var det jätteförvirring, säger Rolf-Göran Bengtsson.

Ryttarna tog efter dödsbeskedet ett gemensamt beslut att avbryta tävlingen.

– Det var inget svårt beslut, alla var med på det. Vi ville visa Eric Lamaze den respekten.

Många på arenan grät när det hölls en tyst minut för att hedra Hickstead, som blev 15 år gammal.

– Alla mår jättedåligt över det som har hänt, säger Bengtsson.

Mycket talar för att resultaten från tävlingen stryks, men det är ännu inte bestämt.




Läs mer HÄR.
Det här var det första jag såg när jag satte på teven ... Så sjukt tråkigt, efter lyckad runda & allt :( Jag kände inte ens hästen men jag är endå ledsen! Känner verkligen med honom. Vila i frid Hickstead!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0